Opóźnienia lotów stały się normalną rzeczą. Niekiedy pasażerowie zmuszeni są do kilkugodzinnego oczekiwania na odprawę. Jednak odwołane loty stanowią zdecydowanie większy problem. W tym przypadku pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie za przysporzone kłopoty. Jak zatem uzyskać te pieniądze?
Podstawa prawna ochroną dla pasażera
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (WE) nr 261/2004 jasno określa, iż w przypadku dużego opóźnienia lotu, pasażerowie mogą starać się o odszkodowanie. Jego wysokość jest głównie zależna od długości trasy, jednak zdarza się, że może dochodzić do nawet 600 Euro. Warto jednak zaznaczyć, że aby móc starać się o konkretną kwotę, opóźnienie lotu musi wynosić co najmniej 3 godziny. Wszyscy pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, wtedy, gdy przyczyna opóźnienia leży po stronie konkretnej linii lotniczej. Aby mógł rozpocząć się cały proces dotyczący odszkodowania, przynajmniej jedno z lotnisk musi znajdować się na terenie Unii Europejskiej, a sam lot był prowadzony przez przewoźnika, który zarejestrowany jest w UE.
Jak ubiegać się o odszkodowanie?
W przypadku sytuacji, gdy lot zostaje opóźniony lub odwołany, przede wszystkim należy zachować wszelkie dokumenty lotnicze. Są to między innymi: karta pokładowa, zawiadomienie o opóźnieniu lotu, wszelkie rachunki za taksówkę i jedzenie zakupione na lotnisku. Pasażerowie zobowiązani są również do zapisania danych lotu. Wskazane jest także dokładne poznanie przyczyny odwołania bądź opóźnienia lotu. Niekiedy mają na to wpływ złe warunki pogodowe, a czasami usterki czy problemy z samolotem. Osoby zainteresowane uzyskaniem odszkodowania mogą zgłaszać swój problem do firm, które zajmują się takimi sprawami. Oczywiście można również samemu złożyć reklamację do konkretnej linii lotniczej. Niestety zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, wypłacenie odszkodowania może trochę potrwać, zatem warto uzbroić się w cierpliwość. Oczywiście zdarzają się przypadki, w których to linie lotnicze oferują pasażerom inną formę rekompensaty za stracony czas. Niekiedy są to vouchery czy opłacony inny lot. Jednak jeśli klient zdecyduje się na takie rozwiązanie, nie będzie przysługiwać mu prawo do uzyskania odszkodowania.
Pasażerom przysługuje możliwość starania się odszkodowanie w przypadku takich problemów. Same podróże samolotem przeważnie są dość drogie, dlatego też nie warto bagatelizować tej sprawy. Wystarczy uzyskać konkretne informacje od linii lotniczej i starać się o odzyskanie chociaż części należności.